Voor jongeren en volwassenen

*********************************************************************************************************************************


Tijl Uilenspiegel - van Nar tot Vrijheidstrijder

16e Eeuw – Keizer Karel regeert. In Damme wordt Tijl geboren, Filips II komt in Valladolid ter wereld. Tijl groeit uit als een Nar, Filips II als een rancuneus kereltje. Keizer Karel, uit op nog meer macht en geld vaardigt in Vlaanderen de beruchte Plakkaten uit – Ketters zullen branden, de keizer wint. Wanneer Klaas, Tijls vader door verraad op de brandstapel eindigt slaat bij Tijl de zucht naar wraak en gerechtigheid los. In de Nederlanden ontbrandt de strijd van Protestanten en Geuzen tegen het Spaans-Katolieke Schrikbewind van Alva. Tijl kiest voor de strijd voor vrijheid, en sluit zich aan bij de Geuzen. Naast zijn strijd als Geus, zoekt Tijl naar wat hem als opdracht in een visioen is gegeven: 

ZOEK DE 7 EN VERBRAND ZE !!!!!! 

...en Pieter Brueghel schildert de vlucht naar Egypte en de moord op de onozele kinderen. 
...De soldaten dragen Spaanse uniformen...!!! Naar het boek van Charles De Coster/LP Boon/H.Claus

Duur: 1 uur
Eventueel ook voor kinderen vanaf 10 jaar


*
*
*
*
*


Wie is hier de zot ??? (the fool on the hill ??)

Welkom in "Divina Commedia van het leven"

The Beatles zongen destijds : "The Fool on the Hill"… Een dwaas zit op een heuvel en hij kijkt naar de ondergaande zon en ziet hoe de wereld alsmaar zotter en sneller en dwazer ronddraait. Hij zegt niks, niemand vraagt hem iets want ja, hij is toch maar de dwaas ? Niet ? Maar zijn er nog zulke dwazen ? Rondom ons in onze zo welvarende wereld ?? Mensen aan de voet van de maatschappelijke ladder ? de Naamlozen ?

In deze voorstelling geven we aan 5 van die overlevers, (dwazen ?) een podium, een gezicht, en vertellen ze hun verhaal. Levensechte verhalen die ons vertellen hoe het er in hun leven aan toegaat, soms. Hoe ze naar het leven kijken en hun plaats daarin vinden, maken. En op het einde kan je je afvragen : wie is hier eigenlijk de fool, de dwaas ?

Verhalen uit de volkscultuur, andere geschreven door Marguerite Yourcenaer, Te Lau, Henry Miller, … Met muzikale flarden tussenin van Mikis Theodorakis, Fleetwood Mac, The Beatles, Pink Floyd…

Duur : 1 uur
Vanaf 10 jaar



*
*
*
*
*


De mythe van Beowulf

6E-7E EEUW… De mythe van BEOWULF wordt door Minnestrelen aan alle grote hoven in de westerse wereld verteld. Het verhaal van de Held die het gevecht aangaat met het monster GRENDL, dat het toenderijdse Denemarken in zijn moordende greep had. Dit verhaal, werd later in de 10e eeuw door Monniken opgeschreven, en is zo tot in onze tijd verder verteld geworden.

Naast het spannende en soms gruwelijke verhaal zelf, gaat het hier om het Kwaad dat een hele bevoking terroriseert, en hoe de held Beowulf er uiteindelijk in slaagt dat Kwaad uit te roeien ..

Zo dacht iedereen toch ! MAAR, ook de held komt uiteindelijk voor zijn ultiem gevecht te staan, het gevecht met zichzelf, en daar is de uitkomst niet zo zeker van.

Dit eeuwenoude Èpos wordt verteld, nauw het origineel volgende, en met hulp van de hedendaagse vertaling van Seamus Heaney en de studies van Tolkien.

Duur : 1 uur.
Jongeren (va 14j) en volwassenen


*
*
*
*
*


Glimlachend aan de voet van de ladder

Een circusverhaal

August is clown. In al die jaren sublimeerde hij zijn act tot in het uiterste. Dit begeesterde het publiek zodanig dat zijn sukses niet te stuiten was. Het publiek werd telkens wild van enthousiasme... en dat was precies wat hem begon tegen te staan. Het ging voor hem niet om de bulderende lach, het oorverdovend applaus, maar om de hemelse glimlach omwille van een sublieme schoonheid. Hij verlaat het circus, dwaalt, en vindt uiteindelijk een job als dierenverzorger, klusjesman in een klein familie-circus. De direkteur houdt de ware identiteit van August voor iedereen verborgen. August is weer een gewone mens, en daar geniet hij volop van...gewoon zijn... glimlachend ...onbekend. Tot de clown van dienst ziek wordt en August in diens personage en act kruipt om de show te redden. Hij herschept de act en dus ook de reputatie van die clown, oogst er zo'n sukses mee maar beseft niet dat hij de andere daardoor 'vermoordt'. Wanneer de oude clown sterft zit August gevangen in diens personage... Weg vrijheid…

Naar HENRI MILLER: Smile at the foot of the ladder.

Duur: 20' Volwassenen



*
*
*
*
*


De Viool van Paganini

Na geproefd te hebben van zwarte magie verdiept Franz, een jonge Oostenrijkse violist, zich volop in de Griekse mythologie. Zijn vioolspel is enkel nog op het evenaren van de ultieme muziek van Appollo gericht. Zijn hele leven staat in teken van die kunst. In Duitsland ontmoet hij zijn oude leraar Samuel, die hem helpt om het sublieme hoogtepunt als artiest te bereiken nl. beroemd te worden aan de hoven van alle groten der aarde. Wanneer hij daarvoor klaar is, en zijn eerste groot concert in Parijs wordt gepland, verschijnt in de stad de sensatie van die tijd: Paganini, de duivelsviolist ! Franz zijn wereld stort ineen. Maar wanneer Samuel hem onthult dat Paganini's onnavolgbaar vioolspel niet enkel op zijn natuurlijk talent steunt maar op een vreselijk geheim, slaan bij Franz de stoppen door en bereidt hij zich voor op een duivelse weerwraak.

Naar een verhaal van H.P.Blavatsky

Duur: 25' Volwassenen en 16+


*
*
*
*
*


Flamenco - Gypsy stories

Hoe zou het klinken als een verhaal zou verteld worden op de wijze zoals de flamenco-zanger zingt:
op ritme van de muziek, vol emotie, voortgestuwd door de guitaar ??

Neem daarbij dat de meeste van de verhalen recht uit het échte gebeurde leven van deze Nomaden komen.

Dat was het uitgangspunt van de samenwerking tussen Myrddin De Cauter en Joe Baele.
Verhalen en muziek gaan solo, dan weer in samenspel of in gevecht met mekaar.

Myrddin De Cauter : flamenco-guitaar `
Joe Baele : vertellingen

Duur: één uur +
Jongeren en volwassenen

*** Eventueel kunnen deze verhalen ook SOLO gebracht worden door Joe Baele.


*
*
*
*
*


Bod Pa

In de steppen van Mongolië, in een herdersdorp, woont Perregrin,
zoon van de hoofdman, 16 jaar oud.
Om onverklaarbare redenen breekt diens been voortdurend.
Daardoor is hij, Brekebeen, zowat uitgesloten uit het
normale herdersleven, en doolt hij als een eenzaat
doorheen de zin en vooral de onzin van het leven.
Niemand die hem met de genezing van het been kan helpen.
Tot 'de sjamaan der sjamanen' verschijnt:
de Man uit het Noorden : BOD PA.
Doorheen een reeks schijnbaar onzinnige opdrachten en
voorvallen laat Bod Pa, Perregrin zelf ontdekken, waarom
dat been breekt. "Leven is willen leven, hoe onzinnig het leven ook mag zijn. Maar dat gebroken been geeft je uitstel, het is jouw excuus om niet te moeten kiezen, om er niet te moeten aan deelnemen." En waar het eigenlijk om te doen was, gebeurt ook: de uitgebluste knaap wordt een jongeman die durft na te denken en verantwoordelijkheid nemen.

Het verhaal wordt gespeeld/verteld met uiterst weinig attributen noch theatertrucs. Het is bedoeld voor jongeren tussen 15-18 jaar.

Een theatervertelling door Joe Baele
Naar 'Het Boek van Bod Pa' 
Auteur: Anton Quintana
Uitg. Queriode '96